Sæson 2018-2019 på Aarhus Teater

Sæson 2018-2019 på Aarhus Teater

Af Natalie Gøttsche Jakobsen

Lørdag den 12. maj kl. 12 stod den traditionen tro på den årlige sæsonpræsentation på Aarhus Teaters Store Scene. Dette år havde teatret valgt at streame begivenheden live over Facebook, hvor jeg også fulgte med fra min computer, mens jeg sad og drak min kaffe og spiste frokost.

Teaterdirektør, Trine Holm Thomsen, startede sæsonpræsentationen ud med at glæde sig over alle de publikummer, der var dukket op til teatrets sæsonpræsentation på en ellers solrig lørdag i maj. I sin åbningstale fastslog Teaterdirektøren da også, hvilken betydning publikum har for Aarhus Teater:

”Publikum er en del af teatret, en forestilling bliver først fuldendt i mødet med publikum.”

Det falder meget godt i tråd med det signal, som livestreamingen af sæsonpræsentationen sender, det vidner om en folkelighed og et ønske om et fællesskab med publikum. Et fællesskab, der også kom på tale i Trine Holm Thomsens forord til sæsonkataloget, hvor hun lægger ud med overskriften:

”Dét, vi alle er sammen om.”

Det tekniske niveau opnår nye højder
Sæsonpræsentationen var sat i et talkshowformat, hvor journalist og radiovært, Gertrud Højlund, var værten, der skulle guide os igennem de mange forskellige afkroge af teaterverdenen, som Aarhus Teater skal finkæmme med sine forestillinger i den nye sæson.

I showet startede Gertrud Højlund i fællesskab med Trine Holm Thomsen, med at præsentere den store familieforestillingssatsning i den nye sæson: Den uendelige historie. Forestillingen bliver samtidig også den første forestilling, der skal spille på Store Scene efter teatrets kommende renoveringer, hvor hele huset skal lukkes ned for en periode, og hvor alt teknikken vil blive optimeret til at være

”på niveau med de teknisk bedste teatre i Europa,” som Trine Holm Thomsen selv beskrev det til sæsonpræsentationen.

En velkendt fantasifortælling
I den nye sæson vil Aarhus Teater prøve kræfter med en vaskeægte fantasifortælling, når Den uendelige historie åbner ballet på Store Scene i midten af november. Vi kender nok bedst tyske Michael Endes fortælling om Den uendelige historie, gennem den populære filmatisering The NeverEnding Story fra 1984. Historien er som mange andre eventyrfortællinger bygget op omkring kampen mellem det gode og det onde. Den foregår i fantasilandet Fantásien, hvor den usikre dreng Bastian har søgt tilflugt gennem bogen: Den uendelige historie.

Det bliver spændende at se, hvordan Aarhus Teater får den eventyrlige fantasiverden til at komme til live med alle dens magiske dyr, drager, gnomer og varulve. Særligt bliver det interessant at se, hvordan den tekniske fordel på Store Scene kommer til at spille ind i iscenesættelsen af fantasiuniverset, og om man som publikum rent faktisk kan fornemme den nye og forbedrede teknik.

Provokerende kultmusical med transvestitter og erotik
Til sæsonpræsentationen blev sæsonens nye musicalsatsning: The Rocky Horror show også præsenteret. Marie Marschner og Mathias Flint startede ud med smuk skønsang, men blev flere gange afbrudt af Jacob Madsen Kvols, som sang med bag ved scenen. Til sidst kom han frem på scenen og afslørede, at han var i fuld drag queen mundering, til stor overraskelse og fornøjelse for publikum. Han overtog hurtigt showet og fik sat gang i løjerne med en sang med lidt mere gang i. I den lille bid vi fik lov at se til sæsonpræsentationen, begynder vi allerede at kunne fornemme nogle af karaktererne og relationerne imellem dem. Man mærker hurtigt, at den flamboyante Dr. Frank-N-Furter i sin bedste transvestitstil vil lave godt og grundigt rav i sagerne særligt mellem det unge par, Brad og Janet, som det lader til, at Marie Marschner og Mathias Flint skal spille.

The Rocky Horror show er skabt af Richard O’brien i 1973, men blev for alvor til en kultklassiker, da den blev filmatiseret som The Rocky Horror Picture Show i 1975. Det er en musical, der ikke er bange for at lege med det erotiske og den seksuelle diversitet, hvilket også tydeligt ses i karakteren Dr. Frank-N-Furter med hans korset, netstrømper, røde læbestift og vilde øjenmakeup.  Det er på mange måder en lidt atypisk musical at opsætte for Aarhus Teater, som lige har spillet de sidste forestillinger af den klassiske musical West Side Story. Det bliver spændende at se, om det anderledes valg af musical trækker et andet publikum til end det sædvanlige musicalpublikum, og om Aarhus Teater tør at gå hele vejen og ikke lægge fingrene i mellem overfor musicalens provokerende temaer.

Teatereksperimenterne fortsætter på Studio

Sidste sæson blev der lagt en ny strategi for Studioscenen på Aarhus Teater. Makkerparret scenograf, David Gehrt, og instruktør, Sargun Oshana, ville gerne udfordre den fasttømrede tanke om det traditionelle teaterrum, hvor publikum har en fast placering, og hvor de sidder og kigger op på scenen. Derfor startede de også med at male den ellers velkendte blackbox nede på Studio helt hvid, og fjernede publikumsrækkerne.

Ifølge Scenografen David Gehrt var det for dem en form for renselse af rummet at male den ellers sorte blackbox helt hvid.

Det hvide rum vidner også om den mere laboratorieagtige tilgang, som både scenograf og instruktør har til teatret. I alle sæsonens forestillinger har det særligt været forholdet til publikum, der har været fokus og genstand for teaterundersøgelserne.

”Nede i kælderen på Studio vil vi hele tiden have muligheden for at flytte på publikum, fordi vi har fjernet publikumsopbygningen. Det gør noget ved folks point of view, at vi indbyder folk til at se værkerne fra et nyt ståsted hver gang,” sådan sagde Sargun Oshana selv til sæsonpræsentationen om sit og David Gehrts forandrede teaterrum nede på Studio.

I den nye sæson fortsætter det undersøgende koncept nede på Studio, hvor forestillingerne: 4:48 Psychosis, UNTZ – UNTZ – UNTZ og Audition skal spille. Det bliver spændende at se, hvordan de nye teatereksperimenter vil udspille sig på Studio, og hvordan de i den nye sæson vil udfordre os som publikum.

Makkerparret er dog ikke kun at finde på Studio i den nye sæson. Da de begge er henholdsvis husscenograf og husinstruktør, har de fået æren af at opsætte Carl Erik Soyas klassiker Parasitterne på Scala. Det bliver interessant at opleve, hvordan Oshana og Gehrt vil arbejde med deres anderledes tilgang til teaterrummet og publikumsrelationen i et rum med en ellers ret fasttømret scene-sal-opbygning, og om man stadig vil kunne fornemme en form for teaterundersøgelse, når de skal opsætte en klassiker.

Der er uden tvivl en masse på programmet, som man kan se frem til i den nye sæson på Aarhus Teater. Som altid er sæsonen meget alsidig og prøver derfor at ramme noget for enhver smag, ung som gammel.
Som Teaterdirektør, Trine Holm Thomsen, selv nævnte i sin åbningstale til sæsonpræsentationen, bliver det nye teaterår på Aarhus Teater et år, hvor fællesskabet med publikum kommer til at stå i fokus. Hvordan det vil komme til udtryk i rampelysets skær og i de mange andre arrangementer, Aarhus Teater laver, glæder vi os til at opleve.

Læs mere om forestillingerne og find spilletider her.

Udvalgte fotos fra Aarhus Teaters Sæsonkatalog af: Creative ZOO, Per Arnesen, Anna Marin Schram, Yellow1.dk og Petra Kleis